Neste Oil Rally kuumentaa tunteita Jyväskylässä joka vuosi. Tarvitseeko Jyväskylä oikeasti MM-rallia? Ensi kesäksi ralleihin halutaan tuoda takaisin myös Harjun erikoiskoe. Tarvitseeko autot siis tuoda kaupungin keskustaankin? Jylkkäri kysyi asiaa yliopistossa opiskelevilta kuntavaikuttajilta.
Johanna Karjula
Keskustan kaupunginvaltuutettu, sivistys- ja tarkastuslautakunnan jäsen.
Luokanopettajaopiskelija.
“MM-rallista on Jyväskylälle ehdottomasti paljon hyötyä. Se kun tuo Jyvässeudulle rahaa 14,7 miljoonaa euroa joka vuosi. Lisäksi Jyväskylä saa rallien myötä hyvää mainosta niin asuinpaikkana kuin matkailukohteenakin. Jyväskylä voitti aikanaan Lahden rallien järjestämiskisassa, ja siitä asemasta pitää pitää kiinni. Kun pystymme hoitamaan näin suuren tapahtuman, antaa se hyvän esimerkin siitä, että olemme varteenotettava vaihtoehto muillekin tapahtumille.
Lisäksi kaupungin imago yritysten silmissä paranee, ja he haluavat ehkä investoida tänne enemmän. Rallit ovat Jyväskylälle ehdoton etulyöntiasema.
Jyväskylässä ei yksinkertaisesti ole muita isoja tapahtumia, jotka toisivat kaupunkiin näin paljon rahaa. Siksi se, mitä kaupunki tapahtumaan panostaa, on pieni summa verrattuna siihen, miten paljon rahaa se tänne tuo. Jyväskylän ammattikorkeakoulun Sports Business Schoolin tutkimuksen mukaan 70 prosenttia Jyväskylän alueen yrittäjistä kokee saavansa ralleista jotain hyötyä. Niillä on oikeasti merkitystä myyntiin, sillä esimerkiksi ravintoloille rallit tuovat vuosittain 5 miljoonaa euroa ja hotellitoiminnallekiin 2,5 miljoonaa. Lisäksi alueen urheiluseurat ja muut kolmannen sektorin toimijat saavat rallien myötä lisätienestejä. Rahaa menee siis näin myös lasten ja nuorten hyväksi. Merkitys ei siis todellakaan ole mikään pikkumerkitys.
En itse näe mitään ongelmaa siinä, miksei ihmisiä oikeasti kiinnostavaa tapahtumaa voitaisi tuoda myös kaupungin keskustaan. Harjun erikoiskokeella on Jyväskylän MM-rallissa pitkät perinteet. Se oli myös yksi suosituimmista paikoista, joissa ihmiset kävivät ralleja katsomassa.
Vuoden 1996 Harjun onnettomuuden (jossa kuoli yksi ihminen ja useita kymmeniä loukkaantui) vuoksi poliisi ja pelastuslaitos ovat tutkineet erikoiskokeen turvallisuuden, ja näyttäneet sille vihreää valoa. Jyväskylän MM-ralli on turvallinen, ja toimijat koko organisaatiossa varmistavat varmasti sen, että se on tulevaisuudessa myös entistä turvallisempi.
Aina on tietysti niitä ihmisiä, joita rallit eivät kiinnosta. Ne ovat kuitenkin niin iso tuloerä Jyväskylälle ja koko Jyvässeudulle, ettei niitä pitäisi sillä perusteella estää. Ainahan voi lähteä viikoksi pois ja laittaa asunnon vaikka vuokralle.”
Marjukka Huttunen
Vasemmistoliiton kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen varajäsen.
Sosiaalityön opiskelija.
“Minun mielestäni rallista on Jyväskylälle enemmän haittaa kuin hyötyä. Ymmärrän toki elinkeinopolitiikan näkökulman ja sen, että rallit tuovat Jyväskylälle rahaa, mutta vastustan niitä silti. Moottoriurheilua ei mielestäni lähtökohtaisesti pitäisi tukea sen aiheuttamien päästöjen ja muiden ympäristösyiden takia. Jyväskylän kaupungillakin on esimerkiksi oma ilmasto-ohjelmansa. On myös käsittämätöntä, että kaupunki antaa 260 000 euroa tapahtumalle, joka on yrityksen järjestämä. Se ei yksinkertaisesti ole kaupungin tehtävä. Eikö rallien kaltaisen kaupallisen tapahtuman pitäisi tulla itse toimeen?
Kaupunki luovuttaa kuitenkin infrastruktuurinsakin rallien käyttöön. Kaupunki kun ei käsittääkseni peri vuokraa läheskään kaikista alueista, joille rallit levittäytyvät. Ymmärrän, mitä MM-rallit Jyväskylälle tuovat, mutta ei silti ole kaupungin tehtävä maksaa niistä.On myös väärin, että kaupunki tukee kokonaisuudessan enemmän ralleja kuin yksittäisiä kulttuuritapahtumia. Sitä en tiedä, käytettäisiinkö nyt ralleihin suunnattavia rahoja sitten pienempiin kulttuuritapahtumiin jos ralleja ei täällä enää olisi, mutta mielestäni kaupungin tehtävä ei ole tukea tällaista kaupallista tapahtumaa.
Rallit valtaavat paljon julkista tilaa, ja kaupunkilaiset jäävät näin autojen varjoon. Se, että asukkaiden täytyy lähteä pakoon tällaisen asian takia, ei ole oikein. Rallit vaikuttavat asukasviihtyvyyteen myös melunsa takia. Oman henkilökohtaisen mielipiteeni mukaan myös örveltävät rallituristit ärsyttävät.
Harjun erikoiskoetta ei pitäisi missään nimessä ajaa. Rallien käyttöön varatut alueet jäävät näin pois ihmisten käytöstä, ja esimerkiksi Pitkäkadun asukkaat eivät välttämättä pääse kotipihoihinsa ollenkaan. Tuollainen tilan valtaaminen on asukkaiden ikävää kohtelua. Itse olen ollut mukana rallien vastaisessa kadunvaltaustapahtumassa, jossa mielenosoituskulkue kulkee tietyn reitin, ja valtaa sitten luvallisesti tietyn tiealueen asukkaiden luovaan ja vapaaseen käyttöön. Sekin on toki julkisen tilan valtaamista, mutta ei kaupalliseen käyttöön.
Joidenkin mielestä rallit on hyväksi Jyväskylän imagolle, mutta minusta ne ovat enemmänkin imagohaitta.”
Kommentointimahdollisuus on poistettu käytöstä, mutta alta näet aiemmat kommentit.
Tommi Liinalampi
Hyviä, joskin hyvin perinteisiä argumentteja puolesta ja vastaan kummaltakin. Täytyy kuitenkin tarttua muutamaan kohtaan kummankin argumenteissa.
JOHANNA KARJULA:
"Jyväskylässä ei yksinkertaisesti ole muita isoja tapahtumia, jotka toisivat kaupunkiin näin paljon rahaa."
No ei ikävä kyllä ole, mutta tulisiko kaupungin kohdentaa rahaa myös mahdollisiin potentiaalisiin ja kasvaviin tapahtumiin. Voisiko kaupunki profiloitua muutenkin kuin rallikaupunkina?
"En itse näe mitään ongelmaa siinä, miksei ihmisiä oikeasti kiinnostavaa tapahtumaa voitaisi tuoda myös kaupungin keskustaan."
Kuten toit myöhemmin esille, ei kaikkia rallit kiinnosta ja tuskin on olemassa mitään tapahtumaa joka saisi koko kansan varauksettoman suosion. Rallien aiheuttamia haittoja ei kuitenkaan pidä vähätellä. Poikkeuksellisten liikennejärjestelyjen vuoksi esimerkiksi ihmisten työmatkat voivat pidentyä kaksinkertaisiksi normaaliin verrattuna teiden sulkemisen vuoksi. Muut haitat kuten melu, roskaaminen ja väkivaltatapaukset kyllä liittyvät jokaiseen isoon tapahtumaan, joten näitä ei voi suoraan rallin piikkiin laittaa.
"Ainahan voi lähteä viikoksi pois ja laittaa asunnon vaikka vuokralle."
Niin voi, mutta jos tilanne on niin paha niin eikö silloin jo voida puhua selkeästi haitasta. Tuosta 260 000 euron tukisummasta voisi mielestäni lohkaista osan summasta korvauksiksi niille, jotka selkeästi ja todistettavasti ralliviikonlopusta kaupungissa kärsivät melun tai muuttuneiden liikennejärjestlyjen osalta.
MARJUKKA HUTTUNEN:
"Moottoriurheilua ei mielestäni lähtökohtaisesti pitäisi tukea sen aiheuttamien päästöjen ja muiden ympäristösyiden takia."
Jyväskylän rallit kyllä kuormittaa ympäristöä, mutta eivät kuitenkaan pääasiallisesti kaahaavat rallikuskit. Suurin osa kuormituksesta tulee nimenomaisesti kaupunkilaisten ja paikalle tulevien kisaturistien ylimääräisistä ajokilometreistä viikonlopun aikana. Esimerkiksi kisaviikonlopuksi tehostettu (ja ilmainen joukkoliikenne) voisi auttaa tätä tilannetta.
Jos katsoo puhtaasti autourheilun kiplailu/harrastaminen aiheuttamaa ympäristötaakkaa niin nostaisin kyllä esille myös jääurheilun, joka jäähallien energian kulutuksen takia on huomattava.
"On myös käsittämätöntä, että kaupunki antaa 260 000 euroa tapahtumalle, joka on yrityksen järjestämä. Se ei yksinkertaisesti ole kaupungin tehtävä."
Kaupungin on mielestäni tuettava elinkeinoelämää silloin kun se lisää hyvinvointia ja työllisyyttä. Tämä on kuitenkin iso summa ja onko rallit oikea kohde tähän?
"Joidenkin mielestä rallit on hyväksi Jyväskylän imagolle, mutta minusta ne ovat enemmänkin imagohaitta."
Riippuu millaisen imagon haluamme kaupungille. Itse näkisin, että Jyväskylän tulisi profiloitua myös muutenkin kuin rallikaupunkina, vaikka ralleja voidaan toki omasta puolestani myös vastaisuudessa järjestää mikäli nämä pärjäävät omillaan tai huomattavasti nykyistä pienemmällä tuella. Itse kohdentaisin osan tuosta potista potentiaalisiin kasvaviin kaupunkitapahtumiin.
6.3.2014
Marjukka
Tommille kiitos hyvistä täydennyksistä. Haluaisin kommentoida Johannan perusteluja sen verran, että tuohon tutkimukseen ei ole perusteltua nojata - muistaakseni se oli kaupungin ja AKK Sportsin yhdessä tilaama, parinkymmenen dian powerpoint-esitys, jonka otanta ja tutkimusmenetelmät oli varsin lyseenalaisia. Eli niihin lukuihin en nojaisi, vaikka en muutoin rallien taloudrllista merkitystä kiistäkään.
6.3.2014
Johanna
Marjukalle. On totta, että otanta oli koko rallikansaan nähden suhteellisen pieni, hieman alle 1000. Kuitenkin yritysotanta, jossa kysyttiin yrityksiltä sitä kuinka rallit ovat omaan tulokseen vaikuttaneet oli Jyväskylän yritys määrään nähden aivan kohtuullinen, reilulla sadalla vastauksella. Yrityksistä yli 70% vastasi, että tapahtumalla on suuri tai kohtalaisen suuri merkitys heidän tulokselleen. On siis täysin perusteltua väittää, että tapahtumalla on merkitystä yritysten liikevaihtoon ja näin ollen tuloihin kaupungille. Majoitusmäärien kasvusta voi hyvin päätellä kuinka paljon varoja tapahtuma tuo majoitusliikkeille ja sitä kautta veroeuroja kunnalle. Tutkimushan ei ole ainut laatuaan, vaan saman suuntainen tutkimus on tehty muistaaksein vuonna 2008. Hyödyt ja tulot kunnalla olivat hyvin samankaltaisia molemmissa tutkimuksissa. Ympäristöhaittoja en kiistä, mutta mielestäni se ei voi olla este tapahtumalle.
Tommi, erikoiskoe keskustassa ei sulje keskusta-aluetta koko rallien ajaksi, vaan tapahtuma-ajaksi noin 2 tunniksi harjoitteluun erikoiskoetta edeltävänä päivänä ja kilpailupäivänä noin 6-7 tunniksi. Alueen asukkaille annetaan kulkuluvat ja muutoinkin kaikki pyritään järjestämään mahdollisimman pienellä haitalla. Ehdottomasti tulisi profiloitua myös muiden tapahtumien järjestäjänä. Kun meillä on kokemusta näinkin suuresta tapahtumasta ja sen järjestämisestä olisi kaupunkia syytä markkinoida erinomaisena suurten tapahtumien paikkana. Rahallinen panos mitä kaupunki tapahtumalle myöntää on kuitenkin suhteellisen pieni sen tuomaan taloudelliseen hyötyyn nähden. Mielestäni suurta taloudellista hyötyä kaupungille ja sen ympäristökunnille tuottavia tapahtumia voisi tukea aivan samallalailla. Totta on, että suuret tapahtumat tuo mukanaan myös negatiivisia sivuvaikutuksia, on kuitenkin tutkittu, että ennen ralleja asukkaiden mielipiteet on kriittisempiä, kuin rallien jälkeen.
7.3.2014
Toimitus
Keskustelu suljettu epäasiallisten kommenttien vuoksi. Terveisin toimitus
21.3.2014