Joukko eläkeläisiä astelee laivan ovista terminaalirakennukseen. Tallink Siljan 22 tunnin Tukholman risteily on juuri palannut Turun satamaan. Eläkeläisten vanavedessä laahustaa joukko liikuntatieteiden opiskelijoita silmät ristissä.
Suurin osa opiskelijoista on saanut vaihdettua arkivaatteet ylleen, mutta muutamaa koristaa vielä hupaisa päähine tai tahriintunut naamiaismekko. Pääasiallinen puheenaihe vaikuttaa olevan väsymys tai päänsäryn aste.
Ymmärtääksemme, miten nuoret ja urheilulliset opiskelijat ovat päätyneet tähän asemaan, lienee syytä palata edellispäivään, jolloin liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijat olivat vasta lähdössä vuosittaiselle risteilylleen.
13.44 Bussi seisoo vielä tukevasti Liikunnan rakennuksen pihassa, eikä kuskikaan ole käynnistänyt moottoria. Takapenkille ryhmittyneen porukan matkakaiuttimista kajahtaa kuitenkin käyntiin päivän ensimmäinen biisi. Monelle tämä tarkoittaa sopivaa hetkeä korkata ensimmäiset matkajuomiset.
”Tämä on rankka reissu, kun jo kahdelta alkaa juominen”, pohtii takarivin lähettyville asettunut opiskelija.
Kun matkalaisilta tiedustelee, mikä saa opiskelijat käyttämään aikaa ja rahaa Itämerellä risteilemiseen, kaksi selitystä nousee esille kerta toisensa jälkeen. Risteilyllä näkee kavereita, ja samalla tarjoutuu tilaisuus irtiottoon. Moni kokee, että tavallista baari-iltaa pidemmällä risteilyllä on paremmin aikaa tavata tuttuja ja etääntyä opiskelustressistä. Siis enemmän aikaa rellestää.
Railakasta juhlintaa lieneekin edessä, sillä risteilyä markkinoitiin ainejärjestön esitteellä, johon on liitetty kaksi kuvaa: uutudenkiiltävä risteilijä sekä romutuskuntoon saatettu paatti. Ensiksi mainitussa kuvassa on risteilyn alkamispäivämäärä ja jälkimmäisessä päättymispäivä.
15.28 ”Hei, tuolla lukee Kortepohja! Ollanks me vielä Jyväskylässä? Eiku se olikin Kotipohja”, eräs tienvarsikylttejä tarkkailut opiskelija huudahtaa.
Kotipohja sijaitsee lähellä Jämsää yli tunnin ajomatkan päässä Jyväskylän Kortepohjasta. Tämä tarkoittaa sitä, että ahkerimmilla alkoholinnautiskelijoilla on ollut hyvin aikaa siemailla omia juomiaan sekä pian lähdön jälkeen tarjottua alkumaljaa. Vanhempien opiskelijoiden keskuudessa kiertää huhu, että jonain vuonna bussimatkalla hankittu päihtymystila olisi johtanut erään juhlijan kohdalla siihen, että risteilymatka päättyi jo Turun satamaan.
Orastava humalatila ei vaikuta häiritsevän tänä vuonna risteilybussiin nousseita. Sen sijaan suurin huolenaihe vaikuttaa olevan bussin vessan käyttömukavuus.
”Hirveä vessa. En löytänyt, mistä sen voi vetää. Eikä siellä itse asiassa ollut edes ovenkahvaa”, eräs ensimmäisenä vessaan uskaltautuneista kommentoi.
”Aika hassua olla tuolla kolmin kerroin”, toinen vessavierailija täydentää.
18.47 Maisema muuttuu urbaanimmaksi. Kohta ollaan Turussa.
”Aika alkaa laittamaan kaljaa koneeseen vähän isommin”, takapenkiltä kuuluu.
Omien alkoholijuomien nauttimisella onkin nyt kiire, ainakin lainkuuliaisimmilla. Tiedossa on, että laivalle ei ole asiaa omien juomien kanssa. Epävarmempaa on kuitenkin se, onko satamassa todellisuudessa ketään tarkistamassa kantamuksia.
Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjdin mukaan tarkastuksia tehdään silloin, kun on aihetta epäillä, että omia juomia ollaan viemässä alukselle. Mahtaakohan useamman sadan nuoren opiskelijan risteily olla riittävän epäilyttävä?
”Kyllä järjestyksenvalvojat huomaavat, jos siellä terminaalissa juodaan, ja silloin on myös aihetta epäillä, että niitä juomia ollaan viemässä laivalle”, Nöjd selventää.
Tällä kertaa juomista ei näy. Laukut jäävät tarkastamatta.
22.21 Laivan kapeilla hyttikäytävillä eteenpäin pyrkivien opiskelijoiden päihtymystila alkaa olla jo silmiinpistävää. Moni on hyödyntänyt hetkeä aiemmin ovensa sulkenutta buffet-ravintolaa. 37 euron illallislipulla alkoholijuomia sai nauttia rajoituksetta. Buffetin sulkeuduttua opiskelijat ovat hajaantuneet ympäri laivan aulatiloja, käytäviä ja portaikkoja.
Tämän kertaista opiskelijaporukkaa voisi kuvailla huomiota herättäväksi myös siksi, että lähes jokainen on sonnustautunut risteilyn musiikkiteeman mukaiseen naamiaisasuun. Mielikuvitustakin on käytetty. Tsingis Khan, leipuri Hiiva ja Apulannan mato tulevat vastaan. Karnevaaliväen lisäksi vastaan tulee myös ihan oikea eläkeläisparikunta, joka yrittää epätoivoisesti luovia tietään keskelle käytävää ryhmittyneen opiskelijaporukan lävitse.
Eläkeläisten ja juhlivien opiskelijoiden tuskainen yhteiselo herättää väkisinkin kysymyksen siitä, miksi rellestäjien on annettu levittäytyä muiden matkustajien sekaan. Nöjd perustelee ratkaisua sillä, että risteilemistä ei haluta kieltää keneltäkään. Juhlimisen sivuvaikutukset ovat kuitenkin laivayhtiöllä tiedossa ja niitä pyritään hillitsemään järjestyksenvalvontaa lisäämällä. Opiskelijoiden läsnäolosta pyritään myös tiedottamaan muita matkustajia ennen risteilyä. Parhaassa tapauksessa opiskelijoille pystytään varaamaan koko laiva, kuten esimerkiksi abiristeilyjen kanssa usein tehdään.
22.50 Hytti numero 5546:ssa pelataan todennäköisyyspeliä. Osallistujien on veikattava muun muassa sitä, kuka läsnäolijoista käyttäisi todennäköisimmin suonensisäisiä huumeita. Eniten veikattu osallistuja joutuu juomaan alkoholia.
Alkoholijuomien, myös laivalta ostettujen, nauttiminen hytissä on kielletty Tallink Siljan järjestyssäännöissä. Nöjdin mukaan tämän sääntöpykälän valvominen on kuitenkin haasteellista.
”Hytissä juominen huomataan yleensä silloin, kun järjestyksenvalvoja kiertää laivaa, ja jos se aiheuttaa häiriötä, siihen puututaan.”
Hyttiin 5546 ja sen oviaukolle on kerääntynyt kolmetoista opiskelijaa. Pian heitä tulee kaksi lisää. Todennäköisyyspeli keskeytyy hetkeksi, kun paikalle saapunut vartija vaatii sulkemaan hytin oven. Vartija ei vaikuta olevan kiinnostunut alkoholinkäytöstä hytissä, vaan avonaisesta oviaukosta kantautuvista desibeleistä.
Kaikki 15 opiskelijaa ahtautuvat muutaman neliömetrin kokoiseen hyttiin niin, että ovi mahtuu juuri ja juuri kiinni. Hetken kuluttua ovi on kuitenkin pakko avata tuskaiseksi muodostuneen hengitysilman takia. Vartija on sopivasti jatkanut matkaansa.
23.29 Vartija on tehnyt paluun hyttikäytävälle. Tällä kertaa hänellä on kollega mukanaan. Kaksikko vaatii painokkaasti sulkemaan kaikkien hyttien ovet. Muussa tapauksessa kaikista hyteistä tullaan kuulemma poistamaan sinne kuulumattomat henkilöt.
Pieneen hikimajaan ei tee mieli ahtautua toista kertaa, joten tässä kohtaa on viisainta lähteä selvittämään, mitä muualla laivassa tapahtuu. Lähtiessä tarjoutuu vielä sopiva tilaisuus kysäistä toiselta vartijoista, miksi käytävällä norkoilu on niin iso ongelma.
”Siitä lähtee hirveä meteli. Koko ajan tulee valituksia muilta matkustajilta. Täällä on paljon eläkeläisiä, jotka haluavat nukkua.”
Vartijakaksikko jatkaa matkaansa käytävän päähän. Ilmeisesti siellä syntyy jonkinlainen näkemysero käytävän melutasosta, sillä hetken kuluttua laivan portaikkoon kantautuu opiskelijan äänekäs näkemys.
”Täällähän on niin hiljaista kuin laivalla voi olla!”
23.56 Edestakaisin säntäilevien opiskelijoiden kuvaaminen on haastavaa, sillä harvalla riittää malttia pysähtyä kameran ikuistettavaksi. Elisa Pursiainen on poikkeus. Hän kertoo näkemyksistään laivan yökerhossa livebändin soittaessa taustalla. Yökerho on puolenyön kieppeillä yksi laivan rauhallisimmista paikoista, sillä suurin osa opiskelijoista on vielä jatkamassa käytävien hyttibileitä.
Pursiainen suhtautuu käytäville ulottuviin hyttibileisiin kaksijakoisesti. Hän uskoo, että esimerkiksi lapsiperheet kärsivät opiskelijoiden juhlinnasta. Toisaalta hytti on tietyllä tapaa eksoottisempi paikka juhlia kuin esimerkiksi yökerho, jollaisia löytyy mantereeltakin.
”Hyttibileet ovat vähän kuin pieniä kotibileitä”, Pursiainen pohtii.
Pursiainen on etukäteen päättänyt pysyä risteilyn ajan lähes alkoholittomalla linjalla. Se ei kuitenkaan estä häntä pitämästä hauskaa. Opiskelijaristeilyllä voi Pursiaisen mielestä nauttia esimerkiksi tanssimisesta ja hyvistä keskusteluista. Alkoholinkäyttö ei ole risteilyn itsetarkoitus.
”Mun mielestä se jätkä, joka sanoi bussissa, että nyt juhlitaan kaksi päivää, on tajunnut tän pointin”, Pursiainen kiteyttää.
03.20 Laivan suurin yökerho, kaksikerroksinen Starlight Palace, on jo sulkenut ovensa. Opiskelijoiden juhlinta jatkuu kuitenkin aurinkokannen baarissa. Kaiuttimista raikaa Tiktakin Heilutaan. Opiskelijaporukkakin yrittää heilua parhaansa mukaan. Tätä tosin vaikeuttaa se, että kengät meinaavat jäädä kiinni kaatuneista juomista tahmeaan lattiaan.
Lattialta löytyy muutakin kiinnostavaa. Kaksi kuorimatonta perunaa lojuu muutaman metrin etäisyydellä toisistaan. Baarityöntekijä ei osaa selittää, mistä perunat ovat päätyneet tanssilattialle.
Baarista kerrotaan, että opiskelijaristeilyllä työskentely on leppoisaa. Opiskelijat kuulemma ostavat selvästi muita matkustajia vähemmän juomia. Tämä taitaa tosin koskea vain baaria, sillä alkuillasta tax free -myymälän alkoholiosaston ryntäyksessä oli vaikea löytää jalansijaa.
06.00 Aamiaistarjoilu alkaa. Paikalla on kourallinen opiskelijoita, jotka ovat kyenneet valvomaan puolitoista tuntia baarin sulkeutumisen jälkeen. Kuulumisia ei enää jakseta vaihtaa.
Loppuristeilyn kaava on selvä. Odottamista. Odotetaan, että joku toisi kadonneen pankkikortin laivan infoon. Odotetaan, että laiva tulisi Turkuun. Odotetaan, että paluubussi saapuisi Jyväskylään. Muutama opiskelija jaksaa vielä yrittää uutta nousua oluen voimalla.
Paluubussimatka on aavemaisen hiljainen. Kaikki nuokkuvat. Kyseessä on täydellinen vastakohta edellispäivälle, jolloin saman bussin käytävillä tanssittiin. Välipysähdyksellä Pirkanhovin huoltoasemalla on aikaa jutella bussikuskille. Millaista on opiskelijaporukan kyyditseminen?
”Oikeastaan on kiva, että ei ole ihan hiljaista. Pysyy itsekin paremmin virkeänä”, kuski toteaa menomatkaan viitaten.
Bussin jatkaessa matkaansa, täytyy toivoa, että kuski onnistu pysymään virkeänä ilman iloista puheensorinaa. Tässä bussissa on haudanhiljaista. Opiskelijaristeily on koetellut voimia.
Opiskelijaristeily on eräänlainen irtiotto arjesta. Hauskanpito, yhdessäolo ja alkoholinkäyttö ovat sallittuja. Samaan aikaan on kuitenkin syytä muistaa, että kaikki eivät ole tulleet karnevaaliristeilylle.
Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjdin mukaan opiskelijat ja esimerkiksi lapsiperheet pyritään sijoittamaan eri hyttiosastoille. Aina tämä ei kuitenkaan ole mahdollista. Jos viereiseen hyttiin ei satu majoittumaan muita yökukkujia, olisi hyttibileet kohteliasta siirtää suosiolla esimerkiksi yökerhoon.
”Olisi tosi tärkeää vähän katsoa ympärilleen ja miettiä, aiheutuuko liikaa melua, ja pitäisikö ehkä siirtyä muualle”, Nöjd opastaa risteilijöitä.
Muistetaan siis, että merellä pelkkä porraskäytävään jätetty ilmoitus illan bileistä ei välttämättä lepytä naapuria. Liian äänekäs opiskelijaporukka saattaa pahimmillaan pilata lapsiperheen tai eläkeläisen pitkään kaivatun loman.
Juhlijoillekin löytyy tilaa laivasta. Vaikka yökerhossa ei välttämättä olekaan hyttibileiden eksotiikkaa, siellä ei varmuudella tarvitse potea huonoa omaatuntoa kanssamatkustajien yöunien tärvelemisestä.
Kommentointimahdollisuus on poistettu käytöstä, mutta alta näet aiemmat kommentit.
PL
Juurikin siksi maksan mieluummin hieman enemmän risteilystä, että silloin saa hytin paremmasta hyttiluokasta. Opiskelijat ottavat halvimman hytin, kun on köyhää (ellei peräti p.a.) porukkaa tunnetusti. Jää sitten enemmän rahaa juotavaksi. (Ihan kuin opiskelijalla olisi varaa juoda senttiäkään tuloistaan). Saa nukkua itse yönsä rauhassa.
31.5.2020
Böllis
Ugh
15.4.2023