Pasi Ilmari Jääskeläisen toinen romaani Harjukaupungin salakäytävät alkaa Facebookista. Tarina kertoo kadotetuiksi luultujen ihmisten ja salaisuuksien löytämisestä uudelleen, joten Facebook sopii loistavasti kirjan keskeiseksi areenaksi. Muuten teos sijoittuu Jyväskylän tuttuihin maisemiin, joiden pinnan alle kätkeytyy outoa fantastisuutta.
Romaani kertoo kustantaja Olli Suomisesta, joka saa toimitettavakseen Jyväskylän maagisia pisteitä käsittelevän teoksen. Kirjailija Kerttu Kara jäljittää siinä elokuvaan kuuluvaa cinemaattisuutta: kuinka jokapäiväisen elämän käänteet voi muuttaa yhtä tiheän merkityksellisiksi kuin miltä ne klassikkoelokuvissa näyttävät. Parhaiten tämä onnistuu paikoissa, joissa merkityksellisyyshiukkassäteily on voimakkainta.
Ajatus normaalielämän laimeudesta elokuvaan verrattuna on samaan aikaan sekä viehättävä että häiritsevä, ja Jääskeläinen saa siitä paljon irti. Kirjan alussa hän kuitenkin demonstroi kustantaja Suomisen normaalielämän hengetöntä apaattisuutta kyllästyttävän pitkään. Suurin osa kirjan runsaista elokuvaviitteistä toimii, mutta hehkutettu vaihtoehtoinen loppu on jo turhaa kikkailua.
Oskari Rantala
”Maanalainen, maaginen Jyväskylä.”