”Jyrockin tilalle voisi tulla, vaikka Tokmanni”, Eevi Pulkkinen ehdottaa. Mielenkiintoinen abstrakti ajatus, vuosittaisen tapahtuman tilalle konkreettinen tavaratalo.
Vuoden 2024 Jyrock keräsi perjantaina 150 kävijää ja lauantaina 295 kävijää. Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan (Jyy) tapahtumatuottaja Suvi Liukkonen on määrään tyytyväinen.
”Siihen nähden hyvä määrä, että koko kaupungissa oli ihan törkeästi kaikkia tapahtumia meneillään samaan aikaan”, Liukkonen kertoo.
Perjantain ensimmäisen esiintyjän aloittaessa paikalla on kuitenkin vasta kourallinen ihmisiä. Paikallaolijat ovat kuitenkin fiiliksissä jyväskyläläisen Sonian aloittaessa keikkansa. Bassonjytkeisen biisisetin aikana antaa kehuja kuuntelijoiden asuille.
Yhdet Sonian asukehuista otti vastaan Riina Åman. Hän on saapunut perjantaiksi paikalle seuranaan Eevi Pulkkinen. Åman on ollut viimeksi Jyrockissa kolme vuotta sitten, Pulkkiselle kerta on ensimmäinen.
”Lipun hinta on asiallinen, koska täällä on paljon hyviä artisteja”, Pulkkinen kertoo. Kaksikko perjantain Early Bird -lipuista 20 euroa per nuppi.
Juuri esiintyneen Sonian lisäksi Åman odottaa eniten näkevänsä Sonja Selenen.
”Hän on upea”, Åman luonnehtii modernilla otteella iskelmää tekevää artistia.
Sonja Selene aloittaa keikkansa Ilokiven yläkerrassa. Ennen sitä alakerran ottaa haltuun Rebekka Holi.
Rebekka Holin hupaisa lavakarisma sekä persoonalliset kappaleet purevat yleisöön. Herkimmistä biiseistä seilataan paikka paikoin kohti kovempaa rokkimeininkiä. Sanat lauletaan mukana ja välispiikit saavat aikaan naurua.
KEIKKOJEN välissä lavalle kapuaa juontaja Leo Heinämäki. Hän juontaa seuraavan artistin sisään aina sekä suomeksi että englanniksi. Heinämäki on aikaisemmin juontanut muun muassa Jyyn edarivaalipaneelia sekä vuosijuhlat.
Teatteritaustainen Heinämäki myöntää juontamisen olevan jännittävämpää kuin lavalla näytteleminen
”Niissä on samanlaista iloa, kun pääsee tekemään työtä omalla äänellään ja olemuksellaan. Teatterissa kun on selkeä rooli, joka tuo tietynlaista suojaa. Juontaessa on enemmän oma itsensä”, Heinämäki kertoo.
Vaikka juontaja ei olekaan pääroolissa festareilla, hänen työnsä sitoo illasta eheän kokonaisuuden. Heinämäki kertoo illan menneen sujuvasti.
”Kun yleisö on villinä se antaa juontajallekin energiaa”, Heinämäki toteaa.
Illan päättävän Kissa-bändin rokkibileet saavat yleisön kokeilemaan pientä moshpitin-poikasta, joka näyttää menevän hyvin. Kenellekään ei satu haavereita, ja energia on katossa.
LAUANTAINA festarikävijät valuvat verkkaisesti Ilokivelle. Välillä syntyy suurempia ryppäitä, välillä sisäänkäynti on minuutteja autiona.
Ovella lipun myynnistä vastaavat vapaaehtoiset Lotta Enroth ja Vimmu Heino odottavat innolla tulevia keikkoja. Heidän työaikansa päättyy 22:00, minkä jälkeen he ovat vapaita vaparihommista, ja pääsevät nauttimaan festarimeiningistä.
Luokanopettajaopiskelija Enrothille vaparikerta ei ole ensimmäinen. Hän on aikaisemmin ollut lipunmyyjänä sekä infotiskillä Hailuodossa Bättre Folk -festivaalissa.
”Mielestäni vaparina työskentely on helppo ja kiva tapa päästä mukaan tapahtumiin”, Enroth kertoo.
Tampereella yhteiskuntateitä opiskeleva Heino on ensimmäistä kertaa vaparina.
”Olen Jyväskylän kulttuuriskenen rakastaja. Täällä tapahtuu kaikkea siistiä, joten halusin osalliseksi tähän”, Heino kertoo.
Enroth odottaa työvuoron päätyttyä näkevänsä Lala Salaman keikan. Hän on aikaisemmin nähnyt bändin keikkavideoita ja haluaa nyt kokea sen livenä. Heino taas odottaa Business Cityn tuomaa tamppausta.
ILOKIVEN yläkerrasta rauhaisammassa nurkassa istuvat Nina Sääskilahti ja Anni Bildo. Sääskilahti on Jyrockissa nostalgisin mielin. Hän on käynyt tapahtumassa 90-luvulta asti.
”Oli pakko tulla näillä viimeisille kerroille”, Sääskilahti toteaa. Jyy luopuu Jyrockin järjestämisestä vuoden 2025 festarin jälkeen.
Sääskilahti huomauttaa, että väkeä on paljon vähemmän mitä aikoinaan. Hän kertoo, kuinka Ilokivi oli elävän musiikin keskus myös Jyrockin ulkopuolella.
”Saatoin opiskelijana käydä kolmekin kertaa viikossa täällä keikoilla”, Sääskilahti naurahtaa.
Molemmat toivovat Jyrockin jatkuvan vielä tulevaisuudessakin. Bildon mielestä olisi suotavaa, että toiminta Ilokiven ympärillä virkistyisi.
”Lutakossa on aina tietynlaiset keikat. Tarvittaisiin enemmän pienempien bändien areenoja”, Bildo pohtii.
Bildo kertoo odottavansa innolla, mutta myös kauhunsekaisin fiiliksin Business Cityn keikkaa.
”Mun täytyy poistua sitä ennen, tulee ikäraja vastaan”, Sääskilahti vitsailee.
YMPÄRI ILOKIVEÄ ripoteltu taidenäyttely kerää ihmisiä teosten eteen tarkastelemaan taiteilijoiden kädenjälkeä. Tommin Setelin kuratoiman näyttelyn hengessä näkyy punk ja tee se itse -meininki. Taideteoksissa on käytetty kollaasitekniikkaa sekä kierrätysmateriaalia, esimerkiksi puisia kuormalavoja.
Järjestäjän mukaan taidenäyttely on saanut paljon hyvää palautetta.
”Taidenäyttely sopii hyvin kuvaamaan sitä mitä Jyrock on. Eli indiefestari, jossa genrellä ei ole väliä. Se näkyy myös tässä taiteessa”, tapahtumatuottaja Liukkonen kertoo.
Taiteen ihailijoilla on aikaa jutustella keskenään, sekä toimittajan kanssa.
Turussa luokanopettajaksi opiskeleva Janne Laakso tuli Jyväskylään kitaranhakureissulle, juuri sopivasti Jyrockin aikaan.
Seuranaan hänellä on matematiikanopettajaopiskelija Tuisku Laakso, Jyväskylän yliopiston alumni Eeli Salo, sekä suomen kielen ja kirjallisuuden opiskelija Helka Luostarinen.
Tuisku Laakso kertoo perjantain parhaan keikan olleen Rebekka Holin setti.
”Olen aikaisemmin kuullut hänen soolokeikkansa, niin nyt oli kiva kuulla hänet bändin kanssa”, Laakso kertoo.
”Sepikka aloitti illan räjähtäen tänne. Nyt menee loppuilta odottaen. Tänään on aika kova musavariaatio mainiolta genrekaartilta eri esiintyjiä. Mielenkiinnolla kuulen, mitä sieltä sitten tulee seuraavaksi”, Salo pohtii illan tulevia keikkoja.
Salo ja Tuisku Laakso nostavat esille, kuinka Jyrock on ollut monesti ensimmäinen mahdollisuus kuulla uusia ja nousevia artisteja livenä. He antavat esimerkkeinä Orvokin ja Modemin.
”Vaikka meillä on Turussa tosi vahva indiekeikkakulttuuri, tällaista Jyrockin kaltaista opiskelijoille suunnattua indiefestaria ei ole”, Janne Laakso pohtii Jyrockin ainutlaatuisuutta.
Jyyn edustajistossa Jyväskylän yliopiston vihreää vasemmistoa edustava Luostarinen kertoo pitäneensä Jyrockille muistopuheen edustajiston kokouksessa viime keväänä.
”Se kertoo tiivistetysti, kuinka tärkeä tapahtuma itselleni on kyseessä”, Luostarinen summaa.
TAPAHTUMATUOTTAJA Liukkosen mukaan palaute tapahtumasta on ollut myönteistä. Ihmiset ovat jo paikan päällä kertoneet, että ovat löytäneet uusia kuunneltavia tämän vuoden festarin kautta.
Ensi vuonna Jyrock nähdään viimeistä kertaa Jyyn järjestämänä. Jyrockin 40-vuotisjuhlaa on alettu jo suunnittelemaan.
”Ollaan makusteltu sellaista teemaa kuin ’Jyrockin neljä vuosikymmentä’”, Liukkonen kertoo.
Tarkoituksena on uppoutua Jyrockin arkistoihin ja katsella ketä eri vuosikymmenten esiintyjiä olisi mahdollista saada mukaan juhlavuoden festareille. Vanhojen ja isojen artistien lisäksi mukana olisi Jyrockille ominaisesti myös uusia nykyartisteja.
”Ajankohta joudutaan varmaan väkisinkin puskemaan lokakuun puolelle, koska syyskuu on niin täynnä kaikkea”, Liukkonen toteaa.
Lauantaina alakerran loppuillassa Lala Salaman keikkaa sävyttää tuulikone, jolla solisti ja sooloilevat soittajat saavat hiuksensa hulmuamaan, niin kuin rokkikeikalla kuuluukin. Lisäksi bändi on raahannut bäkkäriltä löydetyt muovikasvit osaksi keikkarekvisiittaansa.
Ilta kulminoituu happoteknoyhtye Business Cityn keikkaan.
Bändi koittaa törkeästi rajoittaa tiedotusvälineiden sananvapautta kieltämällä median edustajilta kuvaamisen (Jylkkärin kuvaaja on jo muutenkin lähtenyt tässä vaiheessa kotiin).
Show pitää sisällään värikkäitä visuaaleja joissa esiintyy muun muassa tekoälyllä luotu Suomen tasavallan presidentti Cai-Göran Alexander Stubb. Myös poliisiasuiset herramiehet ilmestyvät lavalle vilkkuvien hätävalojen kera, osana lahtelaisautenttista keikkakokemusta.
Jyrockin järjestävä Jyväskylän ylioppilaskunta on myös Jylkkärin kustantaja.