Ilokivi Venuen manager Samppa Erkkilä on laatinut Vapaa Kinon ohjelman yhdessä JYYn tapahtumavastaava Laura Partamiehen kanssa. Erkkilä kertoo ilmaisnäytösten olleen jo pitkään ajatuksissa. Halu jakaa omia sukupolvikokemuksia näkyy valinnoissa.
“Syksyn listassa painottuu 2000-luvun alkuosa. Tietynlainen nuorten aikuisten nostalgia-aspekti tässä on. Haluttiin esittää leffoja, mitä ei enää niin usein telkkarissa pyöri. Toisaalta valikoitui leffat, joille teatteriolosuhteet antaa jotain lisää. Musikaalit, trillerit, kauhu- ja toimintaleffat painottui tästä syystä”, Erkkilä kertoo.
“Sarjassa on hirvittävän hyviä leffoja, jotka on jo vähän painuneet unholaan. Haluttiin tuoda niitä esille myös niille, jotka ovat olleet vähän liian nuoria silloin, kun näitä on elokuvateatterissa näytetty”, Erkkilä jatkaa.
Elokuvien ilmaiset esitykset mahdollistuvat vuosilisenssillä, jota suosivat etenkin koulut ja nuorisotilat. Vuosilisenssin alaisista esityksistä ei saa periä sisäänpääsymaksua. Nollabudjettia on mahdollistamassa myös paikallinen Videodivari, joka lainaa elokuvatallenteet esityksiin.
Erkkilän mielestä ilmaisleffasarjan tuottamisessa parasta onkin leffaan pääsyn mahdollistaminen.
“Vaikka Ilokiven elokuvien lippujen hinnat on hyvin inhimilliset, niin ilmaissarja mahdollistaa leffateatterikokemuksen myös tiukalle budjetille.”
Vuosilisenssin alaisilla esityksillä ei ole tarkoitus hyötyä taloudellisesti. Lisenssiin liittyvät mainonnan rajoitukset kiinnittyvät tähän perusajatukseen. Useita kansainvälisiä elokuva- ja tuotantoyhtiöitä Suomessa edustavan M&M Viihdepalvelut Oy:n toimitusjohtaja Eero Tenhola avaa kyseisen vuosilisenssin taustoja.
”Lähtökohtaidea tässä lisenssissä on, että elokuvaa ei juuri tarvitse mainostaa, vaan elokuva kuuluu päivittäiseen media- ja elokuvakasvatukseen”, Tenhola kertoo.
Joitakin poikkeuksia mainontaa koskevassa kiellossa kuitenkin on.
”Esityspaikassa, johon lupa on haettu, elokuvia saa mainostaa”, Tenhola täsmentää. Ilokivi Venuen tapauksessa ilmaisia elokuvanäytöksiä saa siis mainostaa paikan päällä esimerkiksi julisteiden muodossa. Lisäksi erilaisten suljettujen ryhmien kautta tiedottaminen ja mainostaminen on sallittua.
Ilokivi Venuella ymmärretään mainonnan rajoitusten ja taloudellisen hyödyn tavoittelemattomuuden kuvio. Puskaradion ja Venuella näkyvien julisteiden toivotaan saavan tiedon elokuvista eteenpäin. Vapaa Kinon tiedotukseen valittiin suljettu Facebook-ryhmä, jonne Erkkilä toivoo elokuvien ystävien löytävän.
Syksyn valikoiman ulkopuolelle jäi Erkkilän mukaan paljon elokuvia. Kevään sarjaa mietitään jo, ja sinne on ideoitu sekä yksittäisiä elokuvia, trilogioita että mahdollisesti jopa pidempiä maratoneja. Myös kävijäkunnan toiveita halutaan kuulla.
Henkilökohtaisen välimatkan turvaamiseen on luovia mahdollisuuksia, sillä tuttuun tapaan Ilokiven elokuvia voi katsoa vaikka lattialla maaten. Keskiviikkona 16.9. luvassa on trilogia, jonka ensimmäinen osa vuodelta 1999 aiheutti laajasti halua käyttää kokopitkää nahkatakkia ja pyöreitä aurinkolaseja.
Syksyn elokuvat:
9.9. 8 Mile
16.9. Matrixit I-III
23.9. Moulin Rouge
30.9. Tappajahait
7.10. Blade Runner
14.10. EI leffaa
21.10. Kuka viritti ansan Roger Rabbit
28.10. Manaaja
4.11. Memento
11.11. Gremlins I-II
18.11. American history X
25.11. Dogville
2.12. Cube I, II ja 0
9.12. Painajainen ennen joulua