Jyväskylän ylioppilaslehti Jylkkäri ilmestyy tänään uudella ilmeellä. Lehtiuudistuksessa Jylkkäri on saanut uuden ulkoasun, ja samalla myös lehden konseptia on uudistettu.
”Edellinen ulkoasu oli vuodelta 2012, ja se kaipasi kipeästi päivitystä. Halusimme raikastaa Jylkkärin visuaalista ilmettä ja tuoda sen nykyaikaan”, Jylkkärin päätoimittaja Jaana Kangas kertoo.
Ulkoasu-uudistuksessa kiinnitettiin huomiota seesteiseen värimaailmaan ja rauhalliseen taittoon, jossa kuvat pääsevät isoon rooliin. Konseptiuudistuksessa lehteen luotiin selkeä rakenne, jossa on tilaa sekä pitkille reportaaseille että lyhyemmille uutisille. Uutena palstana lehdestä löytyy muun muassa tiedesivu, jossa perehdytään johonkin tutkimukseen tai tieteelliseen ilmiöön. Vanhoista suosikeista muun muassa vuodesta 2006 ilmestynyt Paska kotiseutu -palsta säilytettiin.
”Uudistustyössä otettiin huomioon lukijoilta saatu palaute, jotta entistä useampi Jyväskylän yliopiston opiskelija tarttuisi lehteen ja viihtyisi sen parissa”, Kangas toteaa.
Lehden konseptin on suunnitellut kuuden hengen työryhmä yhdessä uuden ulkoasun toteuttaneen Taitengrafian kanssa. Työryhmään kuuluivat Jylkkärin päätoimittaja Jaana Kangas ja toimittaja Laura Kangas, Jylkkärin johtokunnan jäsenet Katarina Mustonen ja Arto Nyman sekä lehden avustajat Irina Hasala ja Joonas Puuppo.
Jylkkäri on kampuksen paikallislehti ja opiskelijoiden äänitorvi. Opiskelijaelämän ja yliopistoyhteisön lisäksi Jylkkärissä kirjoitetaan muista nuoria kiinnostavista aiheista. Jylkkäri on muun muassa kokeillut, kuinka helppoa Jyväskylässä on ostaa huumeita, tutustunut suomalaiseen alkoholikulttuuriin ja perehtynyt vessanseinäkirjoituksiin.
Lehteä julkaisee Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta JYY. Lehden normaali painos on 6000 kpl. Lehteä jaetaan kampuksella ja kaupungilla vajaassa 30 jakelupisteessä sekä Kortepohjan ylioppilaskylässä jokaiseen opiskelija-asuntoon.