Kansainvälinen peilinvalmistajien liitto kertoi viime viikolla maailmanlaajuisista peilientoimitusvaikeuksista. Vaikutukset ovat nähtävissä suomalaisissakin sisustus- ja peililiikkeissä. Hyllyt ammottavat tyhjyyttään.

”Muutamia yksittäiskappaleita, lähinnä kakkoslaatua, on tällä hetkellä saatavilla. Muuten joudumme myymään ei-oota”, valittelee Heikki Heijastin peililiike Palapeili Oy:stä.

”Meidän on syytä katsoa peiliin, kun emme osanneet ennustaa tällaista ryntäystä peilikaupoille emmekä lisänneet tuotantoamme ajoissa”, Suomen Peilitehdas Oy:n tuotantopäällikkö Kaija Kuvastin harmittelee.

 

Peiliala on kärsinyt viime aikoina toistuvista toimitusvaikeuksista, mutta aikaisemmin vaikeudet ovat rajoittuneet yhdelle mantereelle kerrallaan.

Esimerkiksi viime kesänä kiinalaisten peilien tuonti EU:n alueelle kasvoi 36 prosenttia, kun koko Eurooppa katsoi peiliin brexit-äänestyksen tulosten selvittyä. Tällä kertaa kiinalaisillakaan tukkureilla ei ole mitään, mitä myydä.

Helsingin Eliittipeili Oy sen sijaan hyötyy kilpailijoidensa ahdingosta, ja kassa kilisee taukoamatta. Toimitusjohtaja Sirpa Säihke kertoo, että yrityksen liikevoitto on kasvanut eksponentiaalisesti perussuomalaisten vuoden 2011 jytkyn jälkeen.

”Siitä lähtien olemme analysoineet peilikauppaa tarkoin ja pitäneet varastosaldomme korkealla, ja esimerkiksi juhannusviikolla päätimme pitää liikkeen ovet auki
brexitin varalta pyhänäkin”, hän selittää.

 

Säihke ei hienotunteisuussyistä halua paljastaa kanta-asiakkaidensa henkilöllisyyksiä, vaan tyytyy toteamaan, että moni juhannuksena ostoksilla käyneistä kuuluu ylempiin yhteiskuntaluokkiin, kuten toki Eliittipeilin asiakaskunta muutenkin.

Viime päivinä peilikaupoilla on käynyt lähinnä pää- ja politiikantoimittajia, kolumnisteja ja vaaliennusteiden tekijöitä.

Tiettävästi asiakkaina ovat olleet tällä kertaa ainakin MTV Uutisten Jussi Kärki (Trump yllätti mielipide-eliitin – myös median katsottava peiliin, 9.11.2016), Helsingin Sanomien Jussi Pullinen (Valtamedia haukkui yhtenä rintamana Trumpia ja katsoo nyt peiliin, 10.11.2016), Kauppalehden Arno Ahosniemi (Median ja ennustuslaitosten syytä katsoa peiliin, 9.11.2016) ja Ylen A-Studion Johanna Vesikallio (Myös media voi katsoa peiliin pitkään ja hartaasti, 9.11.2016).

”Toki palvelimme samoja henkilöitä juhannuksenakin”, Säihke huomauttaa.

”Mutta kesällä ostetut peilit eivät enää kelpaa, sillä trendit ovat muuttuneet”, hän lisää.

Mutta mikä aiheuttaa seuraavan ryntäyksen?

”Analyysimme mukaan seuraavaksi peiliin joutuvat katsomaan sijoitusneuvojat. He kun kannustivat panemaan paukkuja betoni- ja muurinrakennusteollisuuden osakkeisiin, vaikka USA:n presidentinvaalien todellinen voittaja Trumpin rinnalla on peilibisnes.”