Jyrock tarjosi lauantaina 16. huhtikuuta myös edellisiltaa raskaampaa soitantaa.
Katseen ovien avauduttua lauantai-ilta käynnistyi DJ-vetoisella klubimusiikilla discosalissa. Paavon ja Jukan indiediskoksi nimetty kaksikko sai toteuttaa itseään vapaasti yhden käden sormin laskettavan yleisön edessä.
Illan juontaja Miguel López kiipesi ensi kerran lavalle puoli yhdeksän aikoihin kutsuen lavalle jyväskyläläisen yhden miehen tanssimusiikkiprojektin MSRBL:n vahvistettuna DJ:llä. Yhtyeen aloittaessa sali oli edelleen lähes tyhjä, mutta onneksi discolavan edusta täyttyi kourallisesta duon tanssivia ystäviä.
Klubilavalla illan käynnisti turkulainen Tyynyt-yhtye, jonka shoegaze-tyylinen vaihtoehtorock on kerännyt laajasti kiitosta debyyttialbumilla Ystävät hämärän jälkeen. Biisilista illan keikalle alkoi hitaammasta pop-sävyisestä tuotannosta päätyen keikan loppua kohden raskaammille vesille. Ensimmäisten biisien aikana Tyynyjen saundi toimi kuten levyllä, mutta kitaravallien kasvaessa laulu jäi häiritsevästi äänivallin sisään.
Femme En Fourruren noustessa discolavalle soittamaan kokeellista elektronista musiikkia, illan seesteisen unelias tunnelma alkoi lämmetä yhdessä yleisön kanssa. Sandra Tervosen ja Juuso Malinin muodostaman duon musiikissa soi kansainvälisiä vivahteita ja esitys oli viimeisteltyjen taustojen, melodisen laulun ja valojen hiottu kokonaisuus.
Klubilavalla illan toinen esiintyjä oli Elias Gould yhtyeineen. Indierockiin kallistuva kitarapainotteinen rock sujui bändiltä sujuvasti ja kappaleiden välissä Gould kokeili yleisöön mitä erilaisimpia spiikkejä.
Yleisön hämmästykseksi discosalissa soinut DJ-vetoinen indiedisko vaihtui juontaja Lópezin suurella hehkutuksella Gim Kordonin särökitaralla soittamaan raskaaseen rockiin. Bändin soitossa oli alkukantaista rockin voimaa, johon uuden aallon henkeä kunnioittavat sanoitukset istuivat hyvin punk-asenteella laulettuina.
Gim Kordonin keikasta muodostui vedenjakaja lauantain Jyrock-yleisössä. Illan edetessä lavojen eteen ilmestyi lisääntyvissä määrin keskimääräistä opiskelijaa vanhempia raskaan rockin ystäviä, jotka nauttivat myös seuraavaksi klubilavalle nousseen oululaisen Hebosagilin raivokkaan aggressiivisesta rockista.
Vaihtoehtona raskaalle rockille Salmelan muovisorvaamo ja Paavon ja Jukan indiedisko pyörittivät levyjä yläkerran kulloinkin vapaana olevassa salissa ja alakerrassa cocktailbaarin tunnelmasta vastasivat Hannusoolo, Mirage Man ja DJ Jese.
Norjalainen Bendik nousi illan odotetuimpana yhtyeenä klubilavalle kello yhden aikoihin. Silje Halstensenin herkän voimakas ääni istui yhtyeen elektropopin saundiin, ja sanoitukset soljuivat englanniksi ja norjaksi. Yhtyeen valomiehen loihtima visuaalinen ilme kumpusi musiikista ja toi esiintymiseen uuden ulottuvuuden. Tunnelma yleisön parissa kasvoi läpi Bendikin keikan, ja Halstensenin energinen hyppely veti myös yleisön liikkeelle. Hulmuava poninhäntä spottiloisteessa ja pehmeästi soljuva norja jättivät vahvan muistijäljen. Perjantain Tommy Cashin ja Kate Boyn keikkojen kaltaista intensiivistä energiaa Bendikin keikka ei kuitenkaan synnyttänyt yleisöön, mikä osaltaan johtui koko lauantai-iltaa vaivanneesta väljyydestä yleisön keskellä.
Klubilavalla ilta päättyi Sydän, sydän -yhtyeen raskaaseen ja äkkiväärään suomenkieliseen rockiin. Sydän sydän yllätti kerta toisensa jälkeen aloittamalla melodisesti ja vääntämällä täysin arvaamattomasti kitarat junttausvaihteelle. Sydän sydämen paikalla ollut yleisö oli vastaanottavaista vähemmän innostuneiden suunnatessa kohti kotia. Yleisöä riitti kuitenkin vielä illan discolavalla päättäneelle Serot-kokoonpanollekin, sillä lauantain myöhäisilta veti Katseeseen Jyrockista tietämättömiä illanviettäjiä. Teknovivahteinen, DJ-vetoinen elektrokokoonpano oli siten toimiva tapa päättää Jyrock 2016!
Lue lisää:
Riimittelevä katse – raportti Jyrockin perjantailta (16.4.2016)