Kevään musiikkitaivaan kohokohta, 31-vuotias Jyrock avasi perjantaina 15. huhtikuuta ovensa Katseessa. JYYn festivaaliorganisaatio oli loihtinut Katseeseen Ilokiven Jyrock-henkeä kunnioittavat puitteet, ja runsaslukuinen yleisö tuntui olevan kotonaan. Festivaali jatkoi Katseessa tutulla kahden lavan ja DJ:lle pyhitetyn cocktailbaarin kombinaatiolla.
Jyrock 2016 käynnistyi valosauvoin koristautuneiden Mari Krögerin ja Lasse Heikkilän juonnettua Draama-Helmin illan ensimmäiseksi kärkihankkeeksi Disco-lavalle. Draama-Helmi riimitteli yhden naisen orkesterina välillä melodisiin taustoihin, välillä iskeviin biitteihin. Yleisö ei ollut vielä tähän aikaan Katseeseen löytänyt, ja tunnelma oli odottava. Ensimmäisten biisien aikana suuri osa yleisöstä oli illan artisteja.
Klubi-lavalla ilta käynnistyi Redder-orkesterilla, joka maalaili Katseen tummaan saliin tummia saundeja ja pehmeitä vokaaleita. Bändin välispiikit olivat pitkiä ja kertoivat kappaleiden ja yhtyeen taustoja, ja yhteys yleisön ja yhtyeen välillä oli suora ja välitön. Musiikillisesti yhtyeen lukuisilla isnstrumenteilla tuotettu soitto oli monipuolista.
Disco-lavalle illan toisena esiintyjänä nousi kolmen räppärin ja tuottaja-DJ:n muodostama Gasellit. Kokoonpano sai energisellä ja sanavalmiilla räpäyttämisellä yleisön heti mukaansa. Gasellien energia vei mennessään, ja yleisössä alkuillasta aistittu jännittynyt odotus vaihtui energiaksi ja sai rohkeimmat tapailemaan tanssiaskeleita. Tyylillisesti Gasellit ponnistavat vahvasti itähelsinkiläisestä suomirap-perheestä.
Gasellien riimitellessä settinsä viimeisiä kappaleita Disco-lavalla, viritteli Pharaoh Overlord jo Klubi-lavalla kitaroitaan. Tämä porilainen Eurooppaa kiertänyt bändi vastasi illan rock-osuudesta jyhkeillä kitaravalleilla ja vähäeleisen pelkistetyllä lavaesiintymisellä. Pharaoh Overlord aloitti esiintymisen pitkillä instrumentaalikappaleilla, jotka rakentuivat tukevan kitaravallin päällä vaeltaviin melodioihin. Setin loppua kohden mukaan tulivat vokaalit, jotka kuitenkin hukkuivat osittain kitaravallien alle.
Illan kolmantena kärkihankkeena Disco-lavalle kuulutettiin virolainen rap-sensaatio Tommy Cash. Kokoonpanon täydensi pietarilainen DJ, joka loi avantgardistisia taustoja Cashin riimittelylle elämästä. Duo viihtyi silminnähden lavalla hullaannuttaen yleisön 80-lukuisella estetiikalla slaavilaisin vivahtein. Cashin ghettorap on kuin jatkumoa venäläiselle pop-taiteelle. Yleisöstä viimeisetkin antoivat musiikin viedä. ja Cash vei yleisöä koko 45 minuutin setin ajan hurjalla energialla.
Keikan jälkeen Cash viihtyi suuresta huomiosta huolimatta festivaaliyleisön joukossa. Cash ehti illan aikana antaa terveiset myös Jylkkärin lukijoille, ja kertoi olevansa otettu vastaanotosta Jyrockissa. Hän kuvasi illan henkeä välittömän lämpimäksi ja sanoi, ei ollut hetkeen kokenut mitään vastaavaa.
Klubi-lavalla ilta jatkui turkulaisen Jaakko Aukustin maalaamissa raikkaissa indie rock-tunnelmissa. Yhtye oli saapunut Jyväskylään suurella kokoonpanolla ja hioutunut entisestään sitten viime kesän.
Illan neljäntenä kärkihankkeena Disco-lavalle nousi ruotsalais-australialainen indie elektroa soittava yhtye Kate Boy. Rytmikäs syntikkapop oli yleisölle odotetun vastustamatonta, ja hetkessä illan aikana lämmennyt yleisö tanssi yhtenä merenä.
Jyrock-perjantai päättyi Klubi-lavalla Cityman-elektroduoon. Citymanin rytmikäs elektropop rakentui yksinkertaisista soundeista kehittyviksi melodioiksi. Illan energiset keikat alkoivat näkyä, ja Cityman johdatti johdatti festivaaliyleisön kohti yön rauhaa.
Juttua korjattu 18.4. klo 14.26: Lasse Heikkilän juontajaparina toimi JYYn toiminnanjohtaja Mari Kröger, ei Minna Oinas.