Kymmenet tuhannet opiskelijat odottivat tänä syksynä uusia Frank-opiskelijakortteja kuukausia ja menettivät sinä aikana opiskelijaetuja. Viivästyksestä huolimatta maksettuja rahoja ei aiota palauttaa.
You can read this article also in English here. Lue Garry Lewisin kommentit täältä.
Lähes kaikki opiskelijat saivat tänä syksynä opiskelijakorttinsa reilusti myöhässä. Syynä oli korttien painatus, joka viivästyi kaikkien korttien osalta kolme viikkoa. Lähes 3000 opiskelijaa sai sen sijaan odotella korttiaan useamman kuukauden. Pahasti myöhästyneet kortit olivat pääasiassa maksukortteja.
Tämä on vaikuttanut esimerkiksi opiskelijan saamiin etuihin, sillä opiskelijastatuksen todistamiseksi vaaditaaan useissa paikoissa nimenomaan opiskelijakortti.
Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) neuvotteli kortittomille opiskelijoille esimerkiksi oikeuden matkustaa junalla ja bussilla pelkällä opiskelijatodistuksella syyskuun ajaksi. Yksi kuukausi ei kuitenkaan riittänyt, sillä osa korteista saapui vasta lokakuun aikana. Matkustavat opiskelijoiden piti isksi ostaa VR:n ja Matkahuollon oma kortti saadakseen opiskelijahintaiset matkat.
”Tämä on aiheuttanut hämmennystä varsinkin vaihtareissa. Ainakin yksi on meinattu heittää junasta ulos ja osaa uhattu sakoilla”, kertoo JYYn jäsenpalvelusihteeri Maija Valkeapää.
JYY oli syyskuussa ensimmäisiä ylioppilaskuntia, jotka alkoivat saada kortteja jaettaviksi opiskelijoille.
”Viivästys on vaikuttanut paljon opiskelijoiden elämään, ja se loukkaa jopa opiskelijan oikeutta saada tiettyjä helpotuksia opiskelijastatuksella”, Valkeapää toteaa.
Sotkun taustalla on korttipalvelun siirtyminen toiselle tuottajalle. Opiskelijajärjestöjen omistama Frank osti viime maaliskuussa aikaisemmin opiskelijakortteja tehtailleen Lyyra-palvelun.
Frank taas ostaa korttipalvelun Elisalta. Ongelmia on ollut järjestelmän koodauksessa, joka ei ollut vielä valmis sen avauduttua elokuussa. Lisäksi opiskelijakorttien paino ei ollut osannut varautua kansainvälisten maksukorttien suureen tilausmäärään, ja niiden pohjat loppuivat siksi kesken. Tämä aiheutti lisää viivästystä, sillä pohjat piti tilata Kiinasta asti.
”Ongelmat johtuvat uudesta toimitusprosessista, jonka virheitä oli vaikea korvata lennosta”, kertoo Frankin liiketoimintapäällikkö Mikko Jauhiainen.
JYYn jäsenpalvelusihteerin ovi on tänä syksynä käynyt tiuhaan. Valkeapään mukaan suurin osa opiskelijoista on suhtautunut korttiongelmiin rauhallisesti, mutta hän ymmärtää myös asiasta harmistuneiden kommentit.
”Onhan se ymmärrettävää, ettei opiskelijakaan voi aina joustaa. Erityisen harmillinen tilanne on niille vaihtareille, jotka lähtevät Suomesta vuodenvaihteessa pois”, Valkeapää toteaa.
Jauhiaisen mukaan opiskelijakorteista maksettuja rahoja ei aiota palauttaa, mutta pientä hyvitystä on kuitenkin luvassa. Kaikki uudet opiskelijat, jotka tilasivat korttinsa ennen syyskuun toista viikkoa ja joiden kortti saapui aikaisintaan lokakuussa, tulevat saamaan risteilylahjakortin.
”Tietysti ne vaihtarit, jotka eivät korttia enää tarvitse, saavat rahansa takaisin. Mutta niille opiskelijoille, jotka kuitenkin korttia tästä eteenpäin hyödyntävät, ei kustannuksia voida kokonaan korvata”, Jauhiainen toteaa.
Lähestulkoon kaikki suomalaiset opiskelijat ovat nyt saaneet korttinsa. Osa ulkomaalaisista opiskelijoista odottaa omaa korttiaan kuitenkin edelleen.
Taustalla on se, että korttiuudistuksen myötä valittavissa on ollut kolme erilaista korttityyppiä, joista kahdessa, kansainvälinen ISIC-kortti mukaan lukien, on mukana maksuominaisuus. Ulkomaalaisia opiskelijoita on kehotettu valitsemaan korttityyppi ilman maksuominaisuutta, sillä kaksi muuta edellyttävät hakijalta suomalaista henkilötunnusta. Moni ulkomaalainen opiskelija halusi silti kansainvälisen kortin, joten sekaannuksia on syntynyt.
Opiskelijarekisterin tiedot kun kulkevat käsi kädessä korttitilauksien kanssa. Kun ulkomaalainen opiskelija hankkii suomalaisen henkilötunnuksen, hänen tietonsa muuttuvat rekisterissä, ja tilaus jää junnaamaan.
Osa ulkomaalaisista opiskelijoista on myös syöttänyt tilausvaiheessa järjestelmään vääriä tietoja. Jäsenpalvelusihteeri ei pääse näkemään hakemuksia, joten Jyväskylässä ongelmien syitä on voitu vain arvailla.
Valkeapää toivoo, että Frankin ongelmat saadaan ratkaistua pian. Hänen mielestään sotku tekee JYYlle hallaa opiskelijoiden edunvalvontajärjestönä.
”Tuntuu pahalta kun on niin kädetön olo, kun ei voi tehdä mitään”, Valkeapää toteaa.
Jauhiaisen mukaan kaikkien opiskelijoiden kortit on nyt toimitettu ylioppilaskunnille jakoa varten. Tällä hetkellä Frankissa tehdään kehitystyötä ensi vuotta ajatellen. Suunnitelmissa on esimerkiksi työkalu, jonka kautta ylioppilaskunnat pääsisivät seuraamaan tilauksia ja niiden etenemisiä.
Viivästymisten lisäksi opiskelijoita on kiukuttanut Elisan maksullinen asiakaspalvelu, jossa ei osattu syksyn alussa vastata riittävän hyvin opiskelijakorttikysymyksiin. Epäonnistumisen myöntää myös Jauhiainen.
”Esimerkiksi juuri asiakaspalvelussa epäonnistuimme tänä vuonna kokonaisuudessaan. Nyt kaikki virhetapaukset ja tekniset viat pitäisi kumminkin olla korjattu”, Jauhiainen toteaa.