Korpin ja Kopan käyttökatkot aiheuttavat opiskelijoille harmaita hiuksia. Suunnitelluista käyttökatkoista kun ei lähetetä opiskelijoille sähköpostia.
Tämän huomasi esimerkiksi Jyväskylän yliopistossa journalistiikkaa opiskeleva Kaisa Murtoniemi, joka yritti 9. lokakuuta ladata luentotentin dioja Kopasta valmistautukseen lähestyvään tenttiin. Sivustolla oli kuitenkin juuri silloin käynnissä vuorokauden mittainen käyttökatko.
”Itse en ainakaan ollut edes kuullut mistään käyttökatkosta mitään ennen kuin menin Koppaan ja huomasin, että siellä onkin katko seuraavaan iltapäivään asti”, Murtoniemi ihmettelee.
Hänen mielestään yliopiston pitäisi ehdottomasti ilmoittaa pitkistä suunnitelluista katkoista opiskelijoille sähköpostilla.
”Ehkä jossain Korpinkin etusivulla olisi voinut olla maininta. Siellä tulee kuitenkin käytyä useammin kuin Kopassa.”
Murtoniemen tapauksessa Koppaan päivitettiin esimerkiksi uusi ulkoasu ja editori, jonka aikana palvelua ei voinut käyttää lähes vuorokauteen. IT-palveluista kerrotaan, että päivityksestä oltiin kyllä ilmoitettu opiskelijoille etukäteen.
“Suunnitellut katkokset ilmoitetaan yliopiston nettisivun etusivulla”, kertoo Pekka Kinnunen yliopiston IT-tuesta.
Siihen, miksi yliopisto IT-palvelut eivät esimerkiksi laita sähköpostia käyttökatkoista, Kinnunen ei osaa ottaa kantaa. Hän kehottaa opiskelijoita tarkistamaan IT-palvelun tiedotteita aina välillä.
“Kun suunniteltu käyttökatko vahvistuu, siitä ilmoitetaan kyllä etusivulla heti kun mahdollista.”