Jylkkärissä 7/2012 julkaistussa jutussa nettiin tyrkätyistä klassikkoelokuvista luvattiin lista Public Domain -klassikoista. Elokuva-asiantuntija Petteri Kalliomäki listasi elokuvat, ja toimitus etsi niihin videolinkit. The Spook Who Sat by the Door on toimittajan lisäämä.
Linkit ovat elokuvien stream-versioihin. Kalliomäki suosittelee elokuvien hakemista parempilaatuisina amerikkalaisilta Public Domain-sivustoilta kuten archive.org ja Public Domain Torrents. Koska elokuvien lataamisen laillisuudesta Suomessa ei ollut toimituksessa täyttä selvyyttä jätimme suorat torrent-linkit pois listasta ja tyydyimme stream-versioihin.
Jyväskylän yliopistolla toimii myös Vapaa Kino, joka näyttää Ilokivessä vapaasti näytettäviä elokuvia. Vapaasta kinosta saa lisätietoa sen Facebook-ryhmästä.
Uudempia klassikoita
THE SPOOK WHO SAT BY THE DOOR (Ivan Dixon, 1973)
Poliittinen blaxploitation-elokuva, jossa entinen CIA:n agentti käynnistää mustien sissisodan Yhdysvalloissa.
A BOY AND HIS DOG (L. Q. Jones, 1975)
Postapokalyptinen kulttikomedia.
CHINA 9 LIBERTY 37 (Monte Hellman, 1978)
Revisionistinen lännenelokuva.
THE DRILLER KILLER (Abel Ferrara, 1979)
Art housen, punkin ja splatterin klassinen symbioosi.
VUOSITUHANSIEN YÖ (Shadi Abdelsalam, 1969)
Arabielokuvan ykkösklassikko, kertomus faaraoiden haudanryöstäjistä.
THE STREET FIGHTER (Shigehiro Ozawa, 1974)
70-luvun niskojenrusautteluväkivallan kulmakivi.
BORN TO WIN (Ivan Passer, 1971)
Nuori Robert De Niro narkkarina loikanneen tshekkimestarin jenkkidebyytissä.
THE NAKED KISS (Samuel Fuller, 1964)
Rankka poliisi- ja prostituutiokuvaus Fullerin viileään tyyliin.
PREERIAN LAKI (Sam Peckinpah, 1961)
Peckinpahin esikoispitkä, länkkärimestariteos heti kärkeen.
GRANAATTIOMENAN VÄRI (Sergei Paradzanov, 1968)
Sensuuriklassikko Neuvostoliitosta.
NO ONE KNOWS ABOUT PERSIAN CATS (Bahman Ghobadi, 2009)
Dokudraama teheranilaisista underground-muusikoista.
PUNAINEN NAISKOMPPANIA (Pa Wenzhan, 1971)
Kulttuurivallankumouksen ajan kuuluisin kiinalaisleffa, näyttävä vallankumousoopperataltiointi. Ei tekstejä, mutta niitä ei tarvita.
AMPUKAA PIANISTIA (Francois Truffaut, 1961)
Uutta aaltoa…
VANJA-ENO (Andrei Mihalkov-Kontshalovski, 1970)
Tasokas neuvostoliittolainen kirjallisuusfilmatisointi.
KAKSI NAISTA (Vittorio DeSica, 1960)
Karvas kuvaus toisesta maailmansodasta.
KUNINKAALLISET HÄÄT (Stanley Donen, 1950)
Legendaarinen musikaali, jossa Fred Astaire tanssii katossa!
Hyviä Lee Van Cleef -leffoja:
DEATH RIDES A HORSE (Giulio Petroni, 1968)
GOD’S GUN (Gianfranco Parolini, 1975)
Kaksi mustan huumorin klassikkoa Roger Cormanilta:
Zombie-elokuvan perusteokset:
THE LAST MAN ON EARTH (Ubaldo Ragona, 1964)
NIGHT OF THE LIVING DEAD (George A. Romero, 1968)
Todellinen aarreaitta avautuu, kun lähdetään etenemään 30- ja 40-luvuille.
Film noir -klassikoita
THE HITCH-HIKER (Ida Lupino, 1951)
KANSAS CITY CONFIDENTIAL (Phil Karlson, 1952)
PUNAINEN KATU (Fritz Lang, 1945)
PUNAINEN TALO (Delmer Daves, 1947)
PAHOLAISNAINEN (Lewis Milestone, 1945)
AFRIKAN AARRE (John Huston, 1953)
Hitchcockia
Hollywood-komedian klassikoita
SHE DONE HIM WRONG (Lowell Sherman, 1933) – Mae West
MEIDÄN VASTAERONNEITTEN KESKEN (Howard Hawks, 1940)
GODFREY JÄRJESTÄÄ KAIKEN (Gregory LaCava, 1936)
LOVE AFFAIR (Leo McCarey, 1939)
AIVOTÄRÄHDYS (Leo McCarey, 1935) – Harold Lloyd
Muita mestariteoksia
MAAN SUOLA (Michael Wilson, 1954)
KOLME LAULUA LENINISTÄ (Dziga Vertov, 1934)
AEROGRAD (Aleksander Dovzhenko, 1935)
LOUISIANA STORY (Robert Flaherty, 1948)
NOLLA KÄYTÖKSESSÄ (Jean Vigo, 1933)
ZAROFFIN KOIRAT (Irving Pichel & Ernest B. Schoedsack, 1932)
JÄÄHYVÄISET ASEILLE (Frank Borzage, 1932)
YKSI POMMIKONEISTAMME ON KATEISSA (Michael Powell – Emeric Pressburger, 1941)
SUURET TOIVEET (David Lean, 1946)
AND THEN THERE WERE NONE (René Clair, 1945)
TULEVIA AIKOJA (William Cameron Menzies, 1936)
PYGMALION (Anthony Asquith & Leslie Howard, 1938)
HENRIK VIII:N YKSITYISELÄMÄ (Alexander Korda, 1933)
DON JUANIN YKSITYISELÄMÄ (Alexander Korda, 1934)
KAIVOS JA KARTANO (Carol Reed, 1939)
HE USKOIVAT ELÄMÄÄN (Frank Capra, 1941)
NAISEN ORJA (John Cromwell, 1934)
POHJANTÄHTI (Lewis Milestone, 1943)
Mykkäelokuvat
Mykkäelokuvia löytyy kaikkein kovin kattaus. Mutta versiot saattavat toisinaan olla vähän mitä sattuu: lyhennettyjä ja kuvanopeus liian nopea (mykkänopeus 16 fps, mutta jotkut filmit ovat silti isketty tänne myöhemmillä standardeilla 24 fps tai 25 fps):
Keatonia mm.:
Douglas Fairbanksia mm.
Neuvostoelokuvia mm.:
LAKKO (Sergei Eisenstein, 1924)
PANSSARILAIVA POTEMKIN (Sergei Eisenstein, 1925)
LOKAKUU (Sergei Eisenstein, 1927)
VANHAA JA UUTTA (Sergei Eisenstein, 1929)
MIES JA ELOKUVAKAMERA (Dziga Vertov, 1929)
ÄITI (Vsevolod Pudovkin, 1926)
Muuta klassista:
HÄXAN (Benjamin Christenssen, 1923)
CABIRIA (Giovanni Pastrone, 1914)
SUURI JUNARYÖSTÖ (Edwin S. Porter, 1903)
AJOMIES (Victor Sjöström, 1920)
MATKA KUUHUN (Georges Méliès, 1902)
ILOTON KATU (G. W. Pabst, 1925)
HUPSUT VAIMOT (Erich von Stroheim, 1922)
HÄÄMARSSI (Erich von Stroheim, 1928)
KATKENNEITA KUKKASIA (D. W. Griffith, 1919)
SHEIKKI (George Melford, 1921) – Valentino!
NELJÄ RATSASTAJAA (Rex Ingram, 1921) – Valentino!
MYRSKYN LAPSET (D. W. Griffith, 1920)
NOSFERATU (F. W. Murnau, 1922)
VUOKRALAINEN (Alfred Hitchcock, 1926)
BERLIINI, SUURKAUPUNGIN SINFONIA (Walter Ruttmann, 1927)
NORSUNLUUKUNINGAS (Cecil B. DeMille, 1915)
VIIMEINEN MOHIKAANI (Clarence Brown & Maurice Tourneur, 1920)
Limbosiiven kulttikamaa
PLAN 9 FROM OUTER SPACE (Edward D. Wood Jr., 1956)
Kommentointimahdollisuus on poistettu käytöstä, mutta alta näet aiemmat kommentit.
Pirjo Keskitalo
En aio kommentoida vaan kysyä koska teillä tuntuu olevan paljon tietoa. Hukassa on elokuva, jonka katsoin Ruotsin TV:stä joskus 1962 - 1965. En tiedä elokuvan tekijöitä, en näyttelijöitä. Muistan vain juonen. Mies kulkee lumiaavikolla, eksyy, lumisokeutuu, hourailee, sudet ulvovat, mies näkee näkyjä taivaanrannasta nousevasta hahmosta. Paras ja pelottavin elokuva ikinä (ainakin silloin varhaisnuorena). Haluaisin kokea elokuvan vielä uudestaan, mutta yrityksistä huolimatta en ole sitä löytänyt. Löytyisikö sieltä apua?
9.11.2016