Viiniala janoaa tietoa nuorison makumieltymyksistä
Nykynuoret nähdään kiinnostavimpana uutena viinien kuluttajaryhmänä niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.
”Kansainvälisesti on ollut havaittavissa sellainen trendi, että nuoret usein juovat jotain muuta kuin mitä isänsä ovat juoneet. Edellinen sukupolvi ainakin Suomessa on vielä ollut vahvasti olutihmisiä”, sanoo viinien maahantuoja Pasi Ketolainen.
Ketolainen tutkii millenial-sukupolven eli nettinatiivien eli y-sukupolven tai tarkemmin 1982–1992 syntyneiden valkoviinimieltymyksistä.
Tutkimusaineiston keräämiseksi Ketolainen järjestää suurimmissa yliopistokaupungeissa maistelutilaisuuksia, joista yksi järjestettiin Jyväskylässä Opinkivellä maaliskuun lopussa. Ikärajauksen lisäksi otos rajattiin henkilöihin, jotka ovat nauttineet valkoviiniä viimeisen kuukauden sisään.
Ketolainen uskoo pystyvänsä itsekin hyödyntämään tutkimustuloksiaan kaupallisesti.
”Ja kyllä tämä varmasti hyödyttää koko alaa”, sanoo Ketolainen.
Toistakymmentä nuorta käsittävälle maistelijajoukolleen hän kertoo:
”Teitä pidetään kaikkein kiinnostavimpana uutena kuluttajaryhmänä, mutta samalla todella haastavana. Teitä on vaikea tavoittaa, ja olette äärimmäisen mediakriittisiä.”
Jarno Liski
paatoimittaja(at)jyy.fi