Kuvitus: Annamari Kuvaja
Kuvitus: Annamari Kuvaja

Lipuntarkastajat törmäävät väärennettyihin opiskelijatarroihin junissa ”liian usein”. Väärennykset saattavat vaarantaa koko alennussysteemin säilymisen.

Väärennetyt opiskelijatarrat ovat kiusallinen puheenaihe. Esimerkiksi opiskelija-alennuksia myöntävät yhtiöt eivät mielellään tunnusta ongelman olemassaoloa, jottei ilmiö paisuisi entisestään. Vaikka oppilaitoksiin ei enää ilmoiteta kortin väärinkäytöstä, nimettömänä pysyvät konduktöörit paljastavat, että he törmäävät väärennyksiin viikoittain.
”Väärentäminen on rikos, ja sen pitäisi kuulua jokaisen ihmisen tietopankkiin. Väärinkäyttöihin törmää silti ihan liian usein, varsinkin lukukauden alussa”, Jyväskylä–Tampere-väliä kulkeva konduktööri harmittelee.
Kesällä työnsä aloittanut Tampere–Helsinki-väliä kulkeva nuori konduktööri törmäsi juuri ennen haastattelua ensimmäiseen korttiväärennykseensä. Kyseessä oli VR:n oma opiskelijakortti, johon opiskelija oli teipannut oman kuvansa toisen ihmisen kortin päälle.
”Opiskelija sai sellaisen ripityksen, että tuskin yrittää väärentämistä toistamiseen”, nuori lipuntarkastaja
toteaa.
Vanhempi konduktööri kertoo, että jotkut opiskelijat ovat muita röyhkeämpiä ja väärentävät tarran yhä uudestaan. Silloin seuraamukset ovat usein vakavammat.
Kun opiskelija jää kiinni väärennetystä tarrasta junassa, konduktööri perii matkasta täyden hinnan, irrottaa tarran, ottaa opiskelijan henkilötiedot ylös ja ilmoittaa poliisille asiakirjaväärennyksestä. Lievästä väärennyksestä rapsahtaa 10–30 päiväsakkoa, josta opiskelijan tuloilla kertyy maksettavaa 60–120 euroa.
Rikosrekisterimerkintää tarraväärennyksestä ei yleensä tule, ellei opiskelija sorru askartelemaan vuositarraansa uudestaan. Toistuvasta väärentämisestä saattaa saada pahimmillaan kaksi vuotta vankeutta.
Väärentämisen yleistymisellä on muitakin seurauksia. Jos tekaistuja tarroja jää kiinni usein, saattaa yhteistyökuvio oppilaitosten ja yritysten välillä loppua. VR:llä on pohdittu asiaa aika-ajoin.
”Toivottavasti kukaan ei houkuttele tällaiseen toimintaan.  Väärennykset pistävät aina miettimään, kannattaako tuollaista alennussysteemiä säilyttää. Toistaiseksi olemme olleet sillä linjalla, että yritetään parantaa kortteja”, VR:n henkilöliikenteen myyntikoordinaattori Riitta Taimi kertoo.

Joissakin tapauksissa huono taloudellinen tilanne saattaa ajaa tarrattoman opiskelijan rikoksen tielle. Kaksi vuotta sitten valmistunut Timo (nimi muutettu) skannasi kaverinsa kortin ja tulosti opiskelijatarran tavallisella värisuihkutulostimella. Väärentäminen oli helppo päätös, sillä töistä lomautettu Timo kamppaili jatkuvasti jokaisen euron kanssa. Entinen opiskelija kärähti junassa väärästä tarrasta viime syksynä heti ensimmäisellä käyttökerralla.
”Väärennös huomattiin heti, vaikka tarra oli hienon näköinen ja pidin sitä lompakon mustassa verkkotaskussa. Tilanne oli todella nolo. Harmitti, kun meni rahaa, ja seuraukset pelottivat, mutta ennen kaikkea hävetti”, Timo muistaa.
Konduktöörit paljastavat, että sanktioihin vaikuttaa paljon se, kuinka opiskelija käyttäytyy kärähtäessään. Yleensä kaikki väärennykset ilmoitetaan eteenpäin, eikä tilanteesta pääse ainakaan ilman kovaäänistä ripitystä. Turha selittely yleensä pahentaa tilannetta.

Konduktöörit myöntävät korttien väärinkäyttöjen vaikuttaneen asenteisiin opiskelijoita kohtaan. He tietävät silti, että väärennystapauksien takana on vain pieni vähemmistö.
Jyväskylän ylioppilaskunnan toimistosihteeri Mirja Ritvonen kertoo, että ylioppilaskunnan tietoon on tullut vain muutama väärennystapaus. Edellisen kerran oppilaitos sai ilmoituksen väärennetystä lukuvuositarrasta VR:ltä neljä tai viisi vuotta sitten. Sen jälkeen tarrojen ulkomuoto on muuttunut. Tarroihin on lisätty muun muassa hologrammi ja vuosilukuun valikoidaan väri, joka ei tulostu hyvin.
”Jossain tapauksessa joku yritti siirtää tarraansa toisen korttiin. Materiaali oli silloin vielä paperimaista ja tarra oli helpompi irrottaa ehjänä. Nykyinen tarra on tehty niin, että jos sitä lähtee repimään pois, se leviää”, Ritvonen selventää.
Ritvosen mukaan Jyväskylän yliopistossa ei ole koskaan otettu korttia pois väärentämisen takia. Kuitenkin esimerkiksi Lyyra voi laittaa opiskelijan kortin sulkulistalle kuullessaan väärinkäytöstä.
Annamari Kuvaja

Juttua varten haastateltiin viittä konduktööriä.