Erityisesti esseitä ja tutkielmia tekevät opiskelijat törmäävät tämän tästä yliopistolla ongelmaan löytää vapaata tietokonetta omaa työskentelyään varten.
Tilanne vaihtelee osin kampuksittain, ruuhkatuntien ajoittuessa kymmenestä kahteen. Kysymys on pitkälti taloudellinen ja optimaalisen tietokonemäärän saavuttaminen on yliopistolle ymmärrettävästi haastavaa.
Etenkin pääkirjastolla törmää usein vapaita tietokoneita etsiviin kanssaopiskelijoihin, jotka tuskastelevat ajoittain pitkiäkin jonoja. Maltti on valttia, mutta absurdeimmillaan pula vapaista tietokoneista on yliopiston itse aiheuttamaa.
Olen tänä keväänä työskennellyt usein kirjaston tietokoneluokissa, joissa on alkanut kursseja tiedonetsinnästä erilaisiin atk-harjoituksiin. Monesti kurssit ovat luokan tietokonemäärään nähden vajaita. Tästä huolimatta kaikkien ulkopuolisten on vaadittu poistuvan. Parhaimmillaan tietokoneita on jäänyt vapaaksi toistakymmentä.
Mielestäni on täysin ymmärrettävää, ettei kesken luennon suvaita runsasta liikehdintää luokkaan ja takaisin. Raja on vedettävä johonkin. Sitä en sen sijaan ymmärrä, mitä haittaa opetukselle on siinä, jos luokkaan jäisi muutama ulkopuolinen opiskelija työskentelemään muuta opetusta häiritsemättä? Varsinkin kun opetus on monesti yksisuuntaista luennointia. Tällöin muu vuorovaikutus ei jo valmiiksi hiljaa istuvilta opetukseen osallistuvilta häiriinny.
Erään tietokoneluokassa alkavan luennon alussa kysyin, haittaisiko jos jäisin työskentelemään ääneti jo valmiiksi vajaaseen luokkaan? Vastaus oli yksiselitteinen ”Kyllä haittaa”. Itsepäisyyttäni kysyin vielä, miten mahdollisesti häiritsisin opetusta? ”Et mitenkään”, minulle vastattiin opettajan jatkaessa: ”Mutta tila on varattu tälle kurssille. Saa reklamoida.” Tällaista on 2010-luvun joustava opiskelu absurdeimmillaan.
Joonas Könttä
Opiskelija
Kommentointimahdollisuus on poistettu käytöstä, mutta alta näet aiemmat kommentit.
Hannu Järvistö
Köntän esille nostamaan koneiden vähyyteen yliopiston kirjastolla löytynee useampia ratkaisuja, luokkien koneiden käytäntöjen vapauttamisen lisäksi. Nykyään monella opiskelijalla on oma kannettava, jota voisi hyödyntää myös opiskelussa. Yliopiston verkkoon kirjautumalla myös monet tietokannat ja ohjelmat ovat käytettävissä lähinnä MS Officea ja muutamaa muuta lisenssiohjelmistoa lukuunottamatta. Suurimpana puutteena itse näen sen, että esim. tulostus ei omalta tietokoneelta ole mahdollista. Asiasta on puhuttu jo kun uusin monitoimikonejärjestelmä otettiin käyttöön mutta wlan-tulostusta ei edelleenkään näy tai kuulu. Käsittääkseni nykyjärjestelmä tähän jo taipuisi, jos tietoturvapuoli verkkotulostukseen olisi kunnossa. Mikäli opiskelukäyttöön tarkoitettujen koneiden käyttöastetta niille tarkoitettuun tehtävään halutaan lisätä, yksi mahdollisuus olisi sulkea näiden koneiden saatavilta sosiaalisen median palvelut fb, twitter jne. Tällaista avoimessa yliopistomaailmassa kuitenkaan tuskin halutaan.
18.2.2014
Jyväskylän yliopiston kirjasto
Hei,
Hyvä juttu, että saamme opiskelijoilta palautetta. JYKe-blogissa löytyy kirjaston vastaus Joonas Köntän kirjoitukseen.
http://kirjasto.blog.jyu.fi/2014/02/vapaata-tietokonetta-etsimassa.html
19.2.2014
Joonas Könttä
Järvistön esille nostamat asiat varmasti sujuvoittaisivat työskentelyä kirjastossa. Etenkään wlan-tulostus ei liene liian vaikeasti toteutettavissa.
Kirjaston vastaukseen liittyen. Omat kokemukseni kirjaston opetuksesta ovat luonnollisesti omiani. On totta, että opetustapoja on monia ja on ilahduttavaa kuulla, jos vuorovaikutteisuus hiljalleen lisääntyy. En liene kuitenkaan harmistukseni kanssa yksin. Uusien tietokoneiden hankkiminen on mitä parhain uutinen ja toivottavasti osaltaan helpottaa ruuhkatunteja.
Lienee myös oikein todeta, että yliopiston aiheellisesti uudistaessa kampuksiaan kipuilu näkyy eri tavoin ja tähän on ainakin toistaiseksi vain totuttava. Tästä syystä joustavuuden tulisi olla läsnä koko yliopistoyhteisössä.
19.2.2014
jjj
Hyvä kirjoitus! Tuohon kuvattuun sääntöihmisen spedeilyyn ("Et mitenkään, mutta tila on varattu tälle kurssille") pitäisi puuttua. Miten kukaan voi olla noin idiootti?
19.2.2014
Annimaria
Kun opiskelin Englannissa, siellä oli aina tietokoneluokissa sellaiset näytöt, joista näkyi lähellä sijaitsevien tietokoneluokkien käyttöaste. Siitä pystyi hyvin katsomaan, missä on lähin paikka, jossa on vapaita koneita. Sellainen voisi olla kirjastolla, ja miksei muissakin tietokoneluokissa, hyvä.
19.2.2014
Miia Heinänen
"Mikäli opiskelukäyttöön tarkoitettujen koneiden käyttöastetta niille tarkoitettuun tehtävään halutaan lisätä, yksi mahdollisuus olisi sulkea näiden koneiden saatavilta sosiaalisen median palvelut fb, twitter jne."
Tuskinpa tätä vakavissasi ehdotit, mutta tekee mieli silti huomauttaa: oman kokemukseni mukaan sosiaalinen media (tällä hetkellä erityisesti Facebook) on hyödyllinen ja ainakin meidän viestinnän opiskelijoiden keskuudessa laajalti käytetty väline ryhmätyönä tehtävien kurssitöiden suunnitteluun ja koordinointiin. Facebookissa hengaileva opiskelija saattaa siis olla parhaillaan käyttämässä opiskelukäyttöön tarkoitettua tietokonetta nimenomaan niille tarkoitetussa tehtävässä. (Olkoonkin, ettei tilanne ole aivan näin mustavalkoinen...)
Kampuksen tilaongelmat huomioon ottaen tuntuu absurdilta joutua kohtaamaan tilanne, jonka Könttö alkuperäisessä tekstissään kuvasi. Itse olin männäviikolla onnistunut löytämään tyhjän tietokoneluokan L-rakennukselta, mutta kas kummaa: kymmenen minuutin kuluttua siinä luokassa oli alkamassa Kielikeskuksen opetusta. Luokassa oli tietokoneita kolmisenkymmentä. Kurssin opiskelijat olivat ryhmittyneet noin kymmenelle lähimpänä opettajanpöytää sijaitsevalle koneelle, jokainen omalleen. Luokan toisessa päässä istuimme hiljaa työn ääressä minä ja joku toinen, jonka tilanne oletettavasti vastasi omaani. Opettaja tuli sanomaan, että oppitunti on alkamassa ja että meidän pitäisi poistua. Kuten Könttä, minäkin kysyin, enkö voisi jäädä, kun kerran en opetusta millään tavalla häiritse, ja sain vastaukseksi tuon saman: "Et voi, me olemme varanneet tämän tilan." Poistuin kiltisti. Parikymmentä käyttämätöntä tietokonetta jäi luokkaan lepäilemään. Otti päähän.
Ymmärrän kyllä kirjaston blogissaan esittämän kannan. Kävi silti mielessä, eikö suurimpiin tietokoneluokkiin olisi voitu (kampuksenlaajuisen tilanpuuteongelman tiedostaen) suunnitella edes jonkinlaista sermiä, joka mahdollistaisi puolikkaan luokan varaamisen silloin, kun opetusryhmä on pieni ja muiden hiljainen läsnäolo opettajan arvion mukaan syystä tai toisesta häiritsee.
20.2.2014
ulpu
Hohhoi ja huoh. Onko siellä oikeasti vielä samat ongelmat kuin 90-luvulla opiskellessani?
Välillä sain koneen varattua laitokselta, välillä kirjoitin sähköpostikoneella ties missä kellarissa ja siirsin sähköpostista wordille... Onneksi graduvaiheessa oli oma kone käytössä. Toisaalta tuossa konepulassa oli se hyvä puoli, että silloin kun koneelle pääsi, tuli työskenneltyä reippaasti eikä notkuttua.
Voisitteko ehdottaa jollekin päättäjälle (varmasti jonkun johtajan tehtävä olisi viimein ratkaista tuokin ongelma) pientä visiittiä Ouluun? Siellä Linnanmaan ATK-halli toimi loistavasti ainakin parisen vuotta sitten - toivottavasti yhä.
8.2.2015